41_main

Dwadzieścia najlepszych płatnych skryptów/wtyczek do 3ds maxa!

Istnieje mnóstwo darmowych skryptów i wtyczek do 3dsa maxa, jednak większość z nich nie równa się pod żadnym względem z tymi płatnymi. Oczywiście niektóre są dość drogie(powyżej 300€) a niektóre bardzo tanie (2$). Zebrałem więc dwadzieścia użytecznych skryptów lub pluginów o różnych cenach, warto się nim bliżej przyjrzeć i może nawet pobrać triale aby je chociaż wypróbować ;)

City Traffic 2.0

Jest to plugin, który tworzy nam ruch uliczny zarówno na drodze jak i poza nią czyli Offroad. Plugin ten posiada edytor drogowy, automatyczna konfigurację samochodów, którą jednocześnie jest także różnorodna dla każdego samochodu. W skrócie plugin pozwala na utworzenie bardzo realistycznej symulacji ruchu drogowego. Oczywiście jest stale rozwijany i ulepszany. Niestety jako, że jest tak zaawansowany i świetny cena nie jest niestety niska.



Cena : 360 €

Cobwebs

Skrypt ten jest niesamowity! A co robi to tworzy sieć pajęcza pomiędzy obiektami.Nie ma co się tak naprawdę tutaj rozpisywać na temat jego funkcji bo są bardzo proste. Wystarczy stworzyć kilka obiektów i wtedy z menu skryptu wybieramy je ,a on już sam tworzy odpowiednią sieć, którą oczywiście możemy kontrolować parametrami ;) Tutorial stworzył sam stwórca czyli John Martini.



Cena : 2$

Dreamscape

Dreamscape nie jest to jedna a zestaw wtyczek do tworzenia i renderowania bardzo realistycznych krajobrazów , nieba, mórz, chmur itp. Wtyczki które zawiera to : atmospherics( czyli do symulacji nieba, chmur 2D/3D, systemu daylight oraz tęcz), Subsurface atmospherics(tworzenie realistycznych podwodnych scen),SunLight, Terra object wraz z Terrain material and texmap, SubSurface object, Sea material, Composite Texmap, Noise Texmap, Dynamic , Daemon for dynnamic simulation. Posiada dość nie skomplikowany interfejs, jest stale rozwijany i niestety nie jest tani co zrozumiałe przy jego sporych możliwościach.



Cena : 600-700$

ForestPackPro

Niezwykle użyteczny plugin i przy tym niesamowicie oszczędza czas bo kto by się chciał bawić w tworzenie wielu różnych typów roślin? No właśnie :) Plugin ten posiada swoją własną bibliotekę , tekstur liści, traw ,roślin, kamieni ,drzew itp. Niewątpliwie dużą zaletą tego pluginu jest to, że w przeciwieństwie do wielu płatnych ten jest darmowy w okrojonej wersji Lite, która pozwoli zapoznać się z tą wtyczką oraz ją przetestować ; )



Cena : 200 €

FumeFX

Zdecydowanie najlepszy w swoim fachu plugin do symulacji i renderingu realistycznie wyglądającego dymu , eksplozji, ognia itp. Praktycznie wszystko można dostosować za pomocą opcji w skryptach, co pozwala na prawie, że pełną kontrolę nad symulacją ; ) Niestety skoro jest taki świetny i używa go naprawdę wiele znanych i uznanych firm to jego cena nie jest niska.



Cena : 800 $

HelixPro

To nic innego jak kolejny świetny mały skrypt od Johna Martini. Jest to po prostu znacznie bardziej rozbudowana sprężyna od tej wbudowanej w 3ds maxie. Wystarczy tylko spojrzeć na wideo poniżej ,a to wystarczy za cały opis ;) Polecam bo warto to mieć a cena jest symboliczna.



Cena : 3$

Labyrinth

Bardzo dobry i ciekawy skrypt. Pozwala na przyłączenie jednego lub więcej spline do obiektów tworząc siatkę a to znaczy, że możemy z tego tworzyć linie wysokiego napięcia, sznury, oploty kabli i wiele więcej. Nie jest to, to samo co Cobwebs :) Cena ciut wyższa niż pozostałe tutaj skrypty od Johna Martini jednak sama wtyczka jest bardziej rozbudowana i bardziej użyteczna.



Cena : 20$

MadCar3

Niezwykle przydatny plugin dla osób, które nie chcą się uczyć riggowania a potrzebują szybko model samochodu, który będzie w stanie jeździć. Wtyczka ta pozwala na zrigowanie pojazdów o dowolnej ilości kół więc nawet motocykle się załapią ; ) Animacje mogą być tworzone w czasie rzeczywistym ,a sama symulacja może być kontrolowana za pomocą joysticków, klawiatury, myszki czy nawet kierownicy.

Istnieje wersja demo tego pluginu ale żeby móc ją pobrać trzeba się zarejestrować na stronie twórcy. Jest także darmowa starsza wersja oznaczona numerkiem 1.0 ale działa tylko z 3ds maxem 9 w przeciwieństwie do tej płatnej wersji, która działa z każdą wersja Maxa wliczając tego najnowszego. Warto dodać , że interface pluginu przez te kilka lat zmienił się stąd wersja 1.0 ma zupełnie inny niż ta najnowsza.



Cena : 200€

MultiScatter

Wtyczka ta pozwala na „rozsiewanie” wielu identycznych obiektów w scenie. Chodzi dokładnie o to, że zazwyczaj 3ds max przy ręcznym „rozsiewie” zjada mnóstwo pamięci RAM, miejsca na dysku itd. Według danych podanych twórców scena zawierająca 500tys identycznych obiektów zajmuje 1400MB na dysku, natomiast, gdy użyjemy tego pluginu to zajmuje ledwie 250 KB! Dla mnie jednak najfantastyczniejszą opcję tego pluginu jest to, że rozsiewa obiekty w kilka sekund! Oczywiście skrypt stosuje się głównie dla rozmieszczenia roślin i dla wielkich scen jest wręcz niezbędny ; )

Niestety nie ma wersji demo ale w sieci można odkupić starszą licencję i wtedy migrować do nowszej za znacznie niższą cenę. Plugin ten wspiera wszystkie wersje maxa zaczynając od 2008.
Tutaj można zobaczyć aż 17 filmików wprowadzających do świata MultiScatter-a. A poniżej video prezentujące co ten plugin może stworzyć ; )


Cena : 270 – 290$

Paczka od Miaus’s

Niegdyś sprzedawane z osobna po 2€ teraz wszystko razem ;) Paczka ta zwiera aż dwanaście ciekawych i użytecznych skryptów za 12€. W skład paczki wchodzą:

  • Visual Pivot Placer – pozwala na szybką zmianę Pivota obiektu lub kilku obiektów na raz. W skrócie jest o po prostu bardziej rozbudowana opcja „Adjust Pivot”
  • In-Volume Scatter – nazwałbym to ubogim MultiScatterem :)
  • Orbit viewport around picked point – czyli lepsza nawigacja kamery, dzięki której możemy ustawić kamerę wedle konkretnych obszarów ostrości względem obiektów. Wystarczy zobaczyć filmik na stronie, żeby zrozumieć całkowicie o co tutaj biega ; )
  • Nested Isolation – czyli znacznie lepsza „isolate selection” . Pozwala na 10 stopniową izolacje przy czym możemy przerzucać obiektu z np. pierwszego do trzeciego poziomu izolacji. Naprawdę polecam, dla mnie jest to niezwykle przydatny skrypt.
  • Multi Dirs Save – pozwala na zapis jednego pliku .max w wielu lokalizacjach jednocześnie.
  • Clone between – proste narzędzie, które pozwala na sklonowanie obiektu(tyle ile razy chcemy) względem dwóch wybranych punktów.
  • Align Tool – czyli dodatkowe metody wyrównywania(align) dwóch obiektów. Dodane zostały parallel, coplanar, perpendicular, interactive normals align oraz trzy punktówy rotate and align. Filmik na stronie wszystko wyjaśnia.
  • Live Measure – bardzo ciekawe i użyteczne narzędzie pozwalające na zmierzenie rzeczywistej długości edgy, segmentów spline’a , dystansu pomiędzy dwoma obiektami itd.
  • Scale Tool – czyli lepsze skalowanie niż to wbudowane.
  • Edge Length – pozwala na zmianę długości edgy do określonej wartości. Bardzo przydatne.
  • Hidden polys manager – bardziej rozbudowane hide i unhide.
  • Corner align – pozwala na szybkie tworzenie rogów. Nie brzmi odkrywczo ale czasami w 3ds maxie to niezły wrzut na dupie, żeby to dobrze i szybko zrobić.

Warto dodać, że Miauu posiada także zestawi drugi oznaczony po prostu numerem 2 oraz trzy inne pluginy ;)

Cena : 12$

Quad Cap Pro

QuadCap Pro plugin dodający nowy, niezwykle użyteczny modyfikator o tej właśnie nazwie. Co on robi to wypełnia pusty n-gone(taki ,który nie ma żadnych edgy wewnątrz) i tworzy siatkę składającą się wyłącznie z quadów. Modyfikator posiada sporo opcji podzielonych na zakładki Topology(gdzie możemy zmieniać proporcję wielokątów oraz obracać nową utworzoną siatkę, tak aby wyglądała w miarę dobrze :)), boundary smoothing(gdzie widnieje opcję związane z wygładzeniem nowo powstałych quadów), inset(nazwa sama mówi za siebie czyli chodzi o dodanie suport edge’a przy krawędzi), ponadto geometry, miscellaneous, noise oraz scale.

Warto też wspomnieć , że plugin ten jest stale rozwijany i działa zarówno z 3ds maxem od wersji 2008 jak i z 3ds max design.


Cena : 30€

Quad Chamfer

Kolejne cudo czyli QuadChamfer , tak samo jak w przypadku QuadCapPro tak i tutaj dostajemy nowy modyfikator. Chyba każdy się zgodzi, że ten wbudowany maxowski chamfer często potrafi zdenerwować dodając trójkąty w miejscach w których nie potrafi sobie poradzić ze wstawieniem quada. Jednakże dla osób, które posiadają już najnowszego 3dsa maxa oznaczonego numerem 2015 to, ten skrypt jest zbyteczny, ponieważ Autodesk w końcu to dodał na stałe i możemy teraz wybierać pomiędzy standardowym chamferem a quad.

Jak widać nawet na obrazku powyżej modyfikator bardzo dobrze sobie radzi z tymi problematycznymi miejscami dla zwykłego chamfera, przez co staje się niezwykle użytecznym modyfikatorem i bardzo wartym zakupu.

Obsługa nie jest skomplikowana, zaznaczamy edge wybieramy wielkość chamfera (amount) , ilość iteracji wygładzenia(iterations) oraz ostrość chamfera(sharpness). Oczywiście są sytuacje, że i ten modyfikator nie wie czy tworzyć quada czy może trianglesa ale to nic bo mamy do dyspozycji takie opcje jak Quad Intersections oraz Quad Ends dzięki czemu łatwo pozbędziemy się niechcianych trójkątów ; )

Tak jak przy quadpro tak i tutaj plugin ten jest stale rozwijany i działa zarówno z 3ds maxem od wersji 2008 jak i z 3ds max design. Jak za taką cenę to naprawdę rewelacyjny produkt.


Cena : 30€

SolidRocks

SolidRocks czyli plugin skierowany dla osób, które nie chcą bądź nie do końca potrafią zoptymalizować ustawienia renderingu przy pomocy silnika V-ray. Plugin ten jest naprawdę niesamowity ponieważ potrafi skrócić czas renderingu nawet 3- krotnie! Ponadto sprawia, że sam prosty V-ray staje się jeszcze łatwiejszy. Więcej można zobaczyć w video poniżej ;)

Moim zdaniem cena jest niska jak na takie możliwości i tak wielkie przyspieszenie pracy, jednakże jestem też zdania, że warto się nauczyć bdb. samego V-raya ;)


Cena : 90€

Thinking Particles

Najpopularniejszy i najlepszy plugin tego typu. Czym są te myślące cząsteczki? A no jest to zaawansowana w pełni realistycznie odwzorowana fizyka cząsteczek, dzięki którym możemy wszystko przekształcić właśnie w nie i tworzyć niesamowite rzeczy jak rozpad różnych przedmiotów, demolkę budynków czy różnego rodzaju wybuchy.

Plugin ten jest wykorzystywany do tworzenia efektów specjalnych w wielu popularnych filmach jak np. Avengers. W związku z tym nie jest tani ale jego możliwości są wręcz nieograniczone a efekty zdumiewające.



Cena : 1495 €

TurboReverse

Niesamowity skrypt, który pozwala na przywrócenie base mesha czyli siatki sprzed skonwertowania do editable poly po użyciu turbo/mesh smooth. Oczywiście nie zawsze uda się to zrobić idealnie ale to już jest i tak dobrze.

Cena nie jest duża za takie wspaniałe narzędzie, które czasami może okazać się bardzo potrzebne. Działa z 3ds max i 3ds max design od wersji 2008 wzwyż.


Cena : 30 $

Unwrella

Nie ma lepszego dodatku do 3ds maxa dla osób, która nie potrafią , nie chcą bądź nie maja czasu na Unwrapowanie obiektów. Nie jest to jednak tak, że program zrobi wszystko za nas, to by było zbyt proste i moim zdaniem niepotrzebne są takie narzędzia co zrobią wszystko za nas zwłaszcza jeśli chodzi o unwrapowanie, którego każdy, kto zajmuje się grafiką 3D powinien się nauczyć ale do rzeczy:) Aby obsługiwać się tym pluginem wystarczy podstawowa wiedza z tego jak należy to zrobić poprawnie , co zresztą można zobaczyć w tutorialu poniżej.

Cena, która chcę producent za ten produkt nie jest zbyt duża ale też nie należy do tych „skandalicznie niskich cen” ; ) Oczywiście plugin jest stale rozwijany i na plus zasługuje fakt, że mamy możliwość pobrania wersji demo do przetestowania jego działania.


Cena : 149 €

RayFire

Doskonały plugin do tworzenia efektu specjalnych typu „ totalna rozpierducha” czyli dzięki niemu możemy jeden obiekt zniszczyć za pomocą drugiego i pozostawić z niego sam gruz. Wtyczka ta posiada różne typy pęknięć takie jak : Irregular, Uniform, Voronoi, Wood splinters, Radial, oraz Bricks. Dodatkowy mamy Bomb helper, dzięki któremu możemy tworzyć…eksplozje :) Opis wszystkiego co poisada ten plugin to temat na osobny wpis tak więc lepiej zobaczyć demonstrację poniżej ;)

Cena nie jest aż tak wysoka jak na potencjał pluginu i to co możemy dzięki niemu zrobić. Warto zauważyć, że można zakupić tańszą wersję edukacyjna i chyba można potem za mniejszą kwotę zrobić upgrade do pełnej wersji. Na pewno na wielki plus zasługuje producent, który stworzył serie tutoriali, które można znaleźć tutaj.


Cena : 130$(wersja edukacyjna) – 385$

RealFlow

Tego chyba nie trzeba nikomu przedstawiać ;) ReafFlow to „płynny” plugin, który pozwala na wręcz doskonałą symulacje wszelkiego rodzaju płynów na różnych powierzchniach, interakcje płynu w ciało stałe, organów miękkich siatek itp.

Niestety nie jest to tani soft , bo jest to nie tyle co plugin do 3ds maxa a zewnętrzna samo działająca aplikacja. Ceny zaczynają się od 99$(wersja do nauki) po 4000$ dla pipelinów produkcji wraz z subskrypcją. Producent jednak wypuszcza wersje demo tak więc śmiało można sprawdzić co to potrafi, a naprawdę warto :)

Nie mniej jednak program ten nadaje się dla większych firm niżeli dla osób będących na samozatrudnieniu.


Cena : od 99$

Replication

Niezwykle użyteczny skrypt do tworzenia tak jak na obrazu płotu z jednego fragmentu spline’a. Może okazać się skryptem, który chwilami niesamowicie przyspieszy prace, sam często miałem do zrobienia podobne rzeczy jak siatka płotu(grille samochodów np.) i to potrafi naprawdę pożerać czas.



RoofDesigner

Bardzo ciekawy plugin pozwalający na tworzenie w pełni zmapowanego dachu na postawie wcześniej przygotowanego spline’a. W związku z tym, że od razu dach jest zmapowany to możemy także w czasie rzeczywistym podejrzeć jak będą na nim wyglądały dachówki. Dodatkowym atutem tego pluginu jest to ,że obsługuje siatki z AutoCada.

Wtyczka ta działa z najnowszym 3ds maxem ,a także warto zwrócić uwagę, że możemy pobrać wersje trial prosto ze strony producenta.