11_main

Skróty klawiszowe

Skróty klawiszowe to bardzo istotny element pracy w programie 3ds max. Warto od początku uczyć się operować przy pomocy skrótów z właściwie jednego ważnego powodu – szybkości pracy. Po nauczeniu się kilku podstawowych skrótów moja praca w programie przyspieszyła się niesamowicie. Zamiast szukać wszystkiego po różnych panelach i wszelakich menu, to mam wszystko, co potrzebuje w wybranych skrótach. Kilka sam sobie ustawiłem, kilka przestawiłem z domyślnych, ale to już pozostawiam Tobie do wyboru czy chcesz używać domyślnego ustawienia czy dostosować pod siebie.

Nawigacja

Zamiast używać menu znajdującego się w prawym dolnym rogu możesz wygodniej i szybciej nawigować w viewportach za pomocą myszki.

  • wciśnięty scroll na myszce – spowoduje przesuwanie obrazu poziomo i pionowo
  • alt+wciśnięty scroll – spowoduje obracanie obrazu wokół sceny. Ten sam efekt obracania obrazu uzyskasz włączając narzędzie Arc Rotate View Mode(skrót ctrl+r)
  • obracanie scrolla – przybliżanie i oddalanie. Podobnie działa narzędzie Zoom mode(skrót alt+Z).
  • Ctrl + X – Export Mode Toogle, czyli powiększenie obszaru roboczego poprzez ukrycie panelu bocznego i paska narzędzi. Korzystam z tego bardzo często, więc polecam :)
  • Alt + W – Maximize Viewport Toogle, czyli powiększenie jednego wybranego okna viewport. W połączeniu z Export Mode Toogle daje naprawdę wielką przestrzeń roboczą. Najczęściej z tego korzystam podczas samego modelowania obiektów i polecam ten sposób .
  • Ctrl+A – zaznaczenie wszystkich obiektów w scenie
  • Q – narzędzie do wybierania obiektów
  • H – wyświetli nam listę obiektów znajdujących się w scenie
  • W – narzędzie select and move, czyli przesuwanie obiektu
  • E – narzędzie select and rotate, czyli obracanie obiektu
  • R – narzędzie select and uniform scale czyli skalowanie. Zawsze się zastanawiałem, dlaczego twórcy 3ds maxa nie nadali tego skrótu do Rotate, bo przecież intuicja podpowiada, że to będzie literka R
  • Ctrl + I – inwersja selekcji
  • Z – centrowanie obiektu
  • Ctrl+Shift+Z – centrowanie całej sceny
  • C – przełączenie do widoku z kamery ustawionej w scenie

Pozostałe często używane przeze mnie skróty

  • P – tryb perspektywy
  • F – widok z przodu
  • T – widok z góry
  • L – widok z lewej strony
  • B – widok z… tyłu , domyślnie jest ustawione, jako dół jednak zmieniłem sobie na tył
  • F3 – widok samej siatki obiektu(tryb Wireframe)
  • F4 – widok siatki wraz z wielokątami (tryb Smooth+ Highlights+ Edged Faces
  • Alt+Q – izolacja wybranego obiektu
  • Alt+B – konfiguracja tła dla viewportu
  • S – włączenie narzędzia Snaps Toogle
  • A – włączenie narzędzia Angle Snap Toogle
  • Ctrl+V – skopiowanie aktualnie zaznaczonego obiektu/obiektów. Uwaga na skrót CTRL+C! – nie powoduje kopiowania jak w eksploratorze windows tyko dodaje kamerę do sceny, działa tylko w viewporcie Perspective
  • M – przejście do material editor
  • F10 – przejście do ustawień renderingu
  • Shift+Q – szybki render
  • Ctrl+N – nowa scena
  • Ctrl+O – otwarcie pliku
  • Ctrl+Z/Ctrl+Y – cofnij/w przód ostatnią czynność

Skróty, które sam ustawiłem

  • Ctrl+3 z klawiatury numerycznej – konwersja obiektu do editable poly
  • Ctrl+1 z klawiatury numerycznej – wycentrowanie pivota
  • Alt+R – w editable poly w trybie edge mode działa jak narzędzie ring
  • Shift+2 – w editable poly w trybie edge mode działa jak narzędzie loop
  • Ctrl+T – target weld(editable poly)
  • Shift+E – narzędzie extrude w editable poly
  • Shift+V – swift loop czyli dodanie edge na obiekcie jak przy pomocy narzędzia connect
  • Ctrl+3 – welding wierzchołków
  • Alt+C – narzędzie Cut
  • Łukasz

    ctrl+c działa tak jak opisałeś tylko w viewporcie perspective w rzutach płaskich normalnie kopiuje obiekty :)

    • Michał Szymański

      Niestety nie masz racji, skrót „Ctrl+C” tworzy tak jak napisałem kamerę z aktualnego widoku w trybie perspective, w rzutach płaskich ten skrót w ogóle nie działa. Kopiowanie w 3ds maxie działa inaczej niż w ekplolatorze windows, za systemowe „Ctrl+C” uznaje się zwykłe zaznaczenie obiektów,a użycie „Ctrl+ V” spowoduje skopiowanie zaznaczonych obiektów. Kopiowanie przez „Ctrl+C” działa w rzutach płaskich np. przy particle flow czy nurbsach tylko wtedy należy włączyć narzędzie Keyboard Shortcut Override Toggle. Mimo wszystko dzięki , sprecyzuje w poście ; )