46_main

Kolejny tuzin darmowych skryptów!

Kolejna paczka darmowych skryptów. Tym razem dwanaście.

Kliknij obok ,aby przejść do pierwszej części wpisu zawierającego dwadzieścia darmowych skryptów.


Dlaczego w nowym wpisie a nie dorzuciłem do starego? Dlatego, że poprzedni wpis ma już prawie rok i nie zobaczysz go już na stronie główne ja jedynie na podstronie Blog : ) Tym razem nie ma także żadnego podziału na Lepszy Workflow czy Rendering tylko kolejność alfabetyczna ;)

Skryptów i pluginów ciągle przybywa ale sądzę, że umrą one śmiercią naturalną dzięki wprowadzeniu przez Autodesk do nowej wersji maxa Max Creation Graph(MCG) czyli narzędzia opartego na nodach do tworzenia własnych modyfikatorów itp. ale o tym może niedługo na blogu : )


ActiveType

A to jest lekkie i bardzo użyteczne. Zwłaszcza dla osób, które nie lubią przycisków ,skrótów itp. Skrypt ten dodaje po prostu małego boxa(wywoływanego na ustawiony skrót klawiszowy), do którego wpisujesz początek lub całą nazwę obiektu, który chcesz stworzyć(box, sphere itd.) czy też modyfikatora(pozwala nakładać modyfikatory na obiekty).
Instalujesz go przez odpalenie przez Run Script, następnie możesz zobaczyć ten skrypt w Customize User Interface/Terabyte i nadać mu skrót.

Więcej o tym jak ten skrypt działa możesz przeczytać tutaj.

Batch Camera Render

Nie trzeba dużo na ten temat pisać. Skrypt ten zastępuje standarowy 3ds max Batch Render i imituje ten, który możesz doświadczyć w programie Houdini. Batch renering polega na renderowaniu z kilku ustawionych kamer jednocześnie, tzn chodzi o rendering jednej po drugiej podczas Twojej nieobecności albo na renderfarmie.

Więcej o tym jak ten skrypt działa możesz przeczytać tutaj.

Dashed Lines Generator

Jest to narzędzie pozwalające na szybkie i automatycznie tworzenie pasów ruchu ulicznego ; ) W dodatku skrypt ten pozwala na podgląd rzeczywisty w viewporcie.
Instalacja jest jak zwykle prosta. Przeciągasz plik do okna 3ds maxa i automatycznie w Customize User Interface tworzy się kategoria „S Scripts”.

Więcej o tym jak ten skrypt działa możesz przeczytać tutaj.

Geometry Projection

Czasami trzeba nałożyć obiekt o kształcie A na obiekt o kształcie B , tak aby leżał na nim idealnie. Można to zrobić ręcznie oczywiście, w przypadku prostych obiektów to nie problem ale te o bardziej skomplikowanej siatce mogą tworzyć problemy. Z pomocą przychodzi ten skrypt, który bardzo ładnie sobie z tym problemem radzi. Polecam samemu przetestować , obsługa jest bardzo prosta, nie ma tam nie wiadomo jakiej ilości opcji co widać na obrazku wyżej.
Instalacja taka sama jak to jest zazwyczaj.Wrzucasz skrypt do folderu Scripts, odpalasz za pomocą run Script, wtedy pojawi się takie oto okienko
Następnie skrypt ten znajdziesz w Customize User Interface/ Tools/gemeotry_projection .

Loop regulizer

Świetny skrypt , nie wiem dlaczego nie był w pierwszej części najlepszych skryptów. Skrypt ten automatycznie tworzy okrąg z zaznaczonych edgy. Dokładnie widać jak to działa na obrazku powyżej ; ) Wiem, że jest to bardzo banalne i przecież jak się ma wprawę to zrobi się to szybko ręcznie ale uwierz, to jest znacznie szybszy sposób i okrąg jest zawsze idealny : )
Instalacja taka sama jak przy Dashed Lines Generator. Przeciągasz plik do okna 3ds maxa i automatycznie pojawi się w Quad Menu po naciśnięciu PPM w viewporcie w trybie selekcji edge,border lub polygon.

Modifier Modifier Zorb

To jest dopiero świetne narzędzie. Włączenie tego skryptu pozwala na ogarnięcie i zarzadzanie swoją sceną. Pozwala na sprawdzenie jakie obiekty mają jakie modyfikatory(można je włączać i wyłączać ), czy istnieją jakieś grupy obiektów, włączenie i wyłączenie wybranych lub wszystkich świateł , pozwala na kontrole ilości materiałów użytych w scenie i wiele, wiele więcej. Polecam przetestować samemu : ) Aktualnie „nie mogę żyć” bez tego modyfikatora :)
Instalacja polega na wypakowaniu archiwum do folderu głównego maxa. Wtedy możesz odnaleźć ten skrypt w Customize User Interface w kategorii „Zorb Tools”

Więcej o tym jak ten skrypt działa możesz przeczytać tutaj.

Node Properties

Lekki i przyjemny skrypt do szybszej pracy. Zarówno opcje Vray Properties oraz same Object Properties dla każdego obiektu mogą być dostępne zamiast w okienku dostępnym pod PPM ,w pływającym okienku(floating window) :) Oczywiście nie dla każdego jest ten skrypt użyteczny , dla mnie jednak bardzo więc warto się nim podzielić.


Node Properties Object

Właściwie to samo co zwykły Node Properties z tym ,że to pozwala na edycję Object I Vray properties dla wielu obiektów jednocześnie. Skrypt ten posiada także zakładkę pokazującą jakie obiekty są zawarte w tym Node Properties Object. To naprawdę użyteczne, gdy możesz edytować te opcje dla kilku obiektów jednocześnie :)


Outliner

Outliner to skrypt, który implementuje do maxa to czego od zawsze brakowało i pojawiło się dopiero od wersji 2015 czyli porządnego menadżera zarządzania sceną. Podstawowy menage layers jest dość ograniczony. Outliner natomiast pozwala na między innymi grupowanie obiektów, wrzucanie na warstwy poprzez zwykłe przeciąganie obiektów, ukrywanie, zamrażanie itd. Poniżej video z prezentacją funkcji. Jeśli nie działasz na maxie od wersji 2015r. ,to musisz to pobrać : )


Remove notetracks

Czasem zdarza się, ze zarówno zapis jak i ładowanie zapisanego pliku maxa trwa zamiast kilka sekund kilka minut. Dzieje się też tak nawet przy wrzuceniu wszystkich obiektów do nowej sceny. O co chodzi? O miliony NoteTracks schowanych w pliku. Nikt nie wie skąd one się biorą ale można je usunąć za pomocą tego właśnie skryptu.
Jeśli i Ty także masz problem z długim zapisem i ładowaniem pliku to wystarczy odpalić ten skrypt za pomocą run script i oczyścić ; )

Roxify

Roxify to świetna wtyczka do tworzenia boxów lub kul składających się tylko z quadów czyli nie napotkasz tutaj żadnego trójkąta co szczególnie jest dobre w przypadku kuli. Jak pewnie wiesz w maxie standardowa sphere posiada na czubkach skolapsowaną siatkę tworzącą trójkąty. Ponadto dzięki opcjom znajdującym się w Command pnaelu możesz stworzyć naprawdę dziwaczne i użyteczne obiekty z boxa czy sphere, chociażby jak te wyżej na obrazku :)
Instalacja polega na wrzuceniu pliku do folderu 3ds maxa scripts\Startup\. Wtedy pojawi się w zakładce Geomeotry -> Standard Primitives pod nazwą Roxify.



Vraymtl Baking Maps

Skrypt ten pozwala na wypalanie tekstur map z Diffuse, Reflection, Refraction, Reflection Glossiness, Refraction Glossiness, Normal Bump, Fresnel IOR, Opacity, Illumination.
Co to daje? Oszczędność czasu przy renderingu. Baking maps zawsze ogranicza czas renderowania ale rzecz jasna z edycją materiału już jest większy problem ; )
Na obrazku tutaj dokładnie widać jak bardzo siatka materiałów została zmniejszona po użyciu tego skryptu.
Warto dodać, że autorem jest Polak, Tomasz Wyszołmirski.
Instalujesz przeciągając do Viewportu i wtedy znajdziesz ten skrypt w Customize User Interface/ kategoria Debarti.