32_main

Dwadzieścia najlepszych darmowych skryptów do 3ds maxa!

Przedstawiam dwadzieścia najlepszych(oczywiście według mnie) darmowych skryptów do 3ds maxa. Skrypty potrafia znacznie przyspieszyć workflow poprzez zwykłe ułatwiacze znajdujące się w „Lepszy workflow” po wiele użytecznych narzędzi -> ” Ciekawe narzędzia”) dzięki którym znacznie łatwiej i szybciej będzie można np. rozmieścić książki na półkach ;) Ponadto istnieje wiele generatorów do podłóg, trawy czy nawet miast, znajdziesz je w ” Generatory”. Istnieje także kilka narzędzi dla renderingu, aby je zobaczyć wystarczy rozwinąć „Render”. Możliwe ,że z czasem wpis ten będzie sie rozrastał poprzez dorzucanie nowych skryptów , informacja o tym prawdopodobnie znajdzie się na fanpagu na Facebooku oraz w newsletterze ;)

Lepszy workflow

FB Sub-Obj Pivot

Nie tak dawno natknąłem się na ten skrypt i jestem przeszczęśliwy, że go „odkryłem” :) Przesuwanie względem krawędzi/wielokątów/wierzchołków w 3ds maxie często potrafi nieźle zdenerwować. Nie chodzi mi tutaj o układ Local w układzie współrzędnych czy lokalne układy w Constraints w Editable poly a o przesuwanie względem Working Pivot. Problem jest taki, że nie wiadomo skąd go wziąć żeby vertexy czy edge przesuwały się tak jak chcemy. Z pomocą tutaj przychodzi ten skrypt. Instalacja tego skryptu nie jest skomplikowana. Skrypt ten kopiujemy do folderu Macroscript i wtedy mamy możliwość ustawienia skrótu do niego lub wrzucenia do QuadMenu ,mówiąc krótko skrypt ten można znaleźć w Customize -> Customize User Interface -> kategoria Funky Tools. Polecam potestować trochę bo warto ;)

Holey Tube

Świetny skrypt od Joker Martini . Tworzy on cylindry z dziurami ; ) Tak więc koniec mozolnego wycinania dziur w cylindrach . Instalacja jest prosta, wypakowujemy plik do folderu scripts-> Startup . Następnie po uruchomieniu 3ds max w panelu Create pod Standard Primitivies pojawia się HoleyTube, który posiada rozbudowane menu! Możemy wybrać ile chcemy dziur na pierścieniach cylindra, wielkość dziur ,ich ilość, liczbę dziur na sektory itd. Warto przetestować ;)


Spline FIbers

Czasem trzeba zrobić sznur czy cokolwiek wariackiego łącząc linie typu spline. Co prawda nie jest to trudne ale czasochłonne więc z pomocą przychodzi Spline Fibers. Skrypt posiada mnóstwo opcji wyboru o których tutaj nie będę pisał ale za to jest filmik ukazujący ich działanie. Instalacja jest banalna, wrzucamy do folderu ze skryptami i potem włączamy za pomocą MaxScript -> Run script .


SuperPoly Bridge

SuperPoly Bridge
Bardziej zaawansowany i lepszy Bridge niż ten standardowy dostępny w 3ds maxie. Instalacja taka sama jak w przypadku Ghost Town. Odpalamy skrypt, klikamy Install(warto zwrócić uwagę ,że pozwala także na łatwe odinstalowywanie) i działamy z nim. Skrypt znajduje się w Customize -> Customize User Interface -> kategoria miauu(ja sobie ustaliłem skrót shift+b :P) Fenomenalne w tym skrypcie jest to ,że Bridge działa na zasadzie tworzenia spline pomiędzy dwoma wielokątami i wtedy możemy łatwo zrobić różne krzywe połączenia między obiektami modyfikując spline’a! Fantastyczne prawda ; )? Polecam się pobawić ; ) Aż dziwne ,że takie narzędzie jest za darmo.


Syke

[tab]
I znów skrypt od jokermartini. Prosty a jakże użyteczny! Przeznaczony głównie dla osób leniwych albo raczej chcąc oszczędzać dużo czasu. Skrypt pozwala nam na tworzenie tła do renderingów przedmiotów ,samochodów itd. Obsługa jest banalnie prosta, poza standardowymi parametrami jak wysokość i szerokość mamy do dyspozycji głębokość plane’a oraz promień zaokrąglenia! Oczywiście mamy do wyboru ile segmentów ma posiadać a także.. możemy zrobić całkowicie okrągłe studio dzięki wbudowanemu narzędziu Bend. Polecam przetestować, u mnie ten skrypt zagościł na stałe ; ) Instalacja prosta ,wrzucamy do pod folderu Startup w folderze scripts, wtedy Syke jest dostępny w panelu Create ; )


Welder

Bardzo użytecznych skrypt, gdy potrzebujemy zrobić duża ilość spawów. Sam często stosuje przy motocyklach i elementach podwozia samochodów. Welduje się bardzo prosto, co można zobaczyć w video poniżej.


Ciekawe narzędzia

AVT-Atiles

AVT-Atiles czyli AvizStudioTools – Atiles ,jest to bardzo użyteczne dla osób tworzących exteriory oraz interiory. Co ten skrypt robi to tworzy dachówki, ogrodzenia, murowane ściany itd. Warto przetestować samemu to cudo bo jest przydatne i oszczędza czas ; ) Gdyby komuś to nie wystarczało to istnieje także rozszerzona wersja Pro .


Fill My Bookshelves

Nie ma co tutaj dużo się rozpisywać. Skrypt pozwala na rozmieszczenie książek na półkach. Oczywiście to nie jest tak, że tworzy książki wraz z okładkami, trzeba owe książki posiadać. Na szczęście w internecie jest mnóstwo darmowych książek do pobrania. O tym jak działa program i jak ustawiać poprawnie książki na półce można zobaczyć poniżej .


Fix Map

Fix map path – nazwa mówi sama za siebie. Po przeniesieniu sceny jednego komputera na drugi bardzo możliwe, że 3dsa max nie będzie w stanie znaleźć tekstur, których używaliśmy w wybranych materiałach. Jakie mamy możliwości żeby sobie z tym poradzić? Albo ręcznie dodawać(może to zająć bardzo dużo czasu) albo dodać ścieżki w Configure User path albo po prostu użyć tego skryptu.Obsługa jak zwykle zresztą w przypadku darmowych małych skryptów jest bardzo prosta więc jestem przekonany, że każdy się w nim połapie bez problemu, jeśli nie to zapraszam do kontaktu ; )


Uwaga! Nie bójcie się ostrzeżenia, ze skróceniem linku do dropboxa zawsze tak jest ;)

Fracture Voronoi

Dość popularny i dość stary skrypt jednak wciąż bdb. To co on robi to po prostu niszczy obiekty na tyle części ile sobie ustawimy w menu programu. Czasem przydatne ,a na pewno oszczędne w czasie ; ) Instalujemy wrzucając do głównego folderu scripts ,a wtedy tylko odpalamy za pomocą Run Script. Polecam sobie to polecenie „Run Script” podpisać jakimś skrótem, u mnie jest to shift + n :)


SPT

Swego czasu dla mnie bardzo użytecznym skryptem był sam Placement tools, które pozwalał na osadzenie na obiekcie innego obiektu , który leżał na nim niemalże perfekcyjnie. Tak jak się spodziewałem, w momencie , kiedy Autodesk ogłosił, że to narzędzie będzie w ich programie od wersji 2015 to skrypt zniknął z sieci(a przynajmniej tak mi się wydaje ze wtedy to się stało). Jednak poza nim istnieje równie świetny Stone Placement Tools. Z samej nazwy można wywnioskować ze tworzy kamienne ściany, a nawet podłogi :P Dodatkowo od razu tworzy mapy typu normal i height oraz AO.


Triangle Remover

Czasem możemy się natknąć na siatkę złożoną tylko z trójkątów, jest to nielubiane przez osoby, które tworzą obiekty w editable poly a nie mesh. Jak to usunąć? Ręcznie?Bez przesady, zajmie to wieki… Jest do tego skrypt! Oczywiście to nie jest tak, że zawsze usunie wszystko, że nigdy się nie zawiesi itd. Nie mniej jednak jest świetny i warto go mieć w swojej kolekcji ;)

Edit 23.06.2014 Niestety triangle remover został usunięty ze strony macierzystej, wciąż jednak ten skrypt można pobrać klikając poniżej w „Pobierz skrypt”

Istnieje jednak alternatywa dla tego skryptu, więcej tutaj -> Klik

Generatory

Floor

Jest to bardzo przydatny skrypt, który pozwala na generowanie… podłogi :D Posiada proste menu dzięki któremu łatwo możemy ustalić ilość paneli, długość, szerokość, wielkość odstępu pomiędzy nimi itd. Skrypt ten pozwala także na podgląd rzeczywisty poprzez wybranie opcji „Interactive Update” . Tutorial jak stworzyć podłogę przy pomocy można obejrzeć poniżej.


Lego

Kolejny świetny skrypt od Joker Martini. Generator klocków lego może się czasami przydać a czasu potrafi zaoszczędzić dużo. Skrypt musimy dodać do autostartu 3ds max czyli tu -> C:\Program Files\Autodesk\3ds Max 20xx\scripts\Startup\ . Wtedy pojawi się w panelu Create pod Standard Primitivies narzędzie „Legos” . Niestety nie widziałem tutoriala ani video prezentującego działanie skryptu ale nie jest trudny w obsłudze dlatego krótko napiszę jak się tym obsługiwać. Klocki tworzymy poprzez wybraniu LEGOS i naciśnięciu LPM na viewport oraz przeciąganiu Im bardziej przeciągamy tym większy klocek powstanie. Skrypty posiada podstawowe parametry takie jak Size(wielkość klocka), width(szerokość), length(długość), height (wysokość) oraz peg segs(ilość segmentów okrągłego kołka wraz z opcją peg inset po jej naciśnięciu kołki wejdą w boxa, który tworzy podstawę pojedynczego klocka.

Grass

Kolejny świetny skrypt. Jak dla mnie jest to najlepszy generator trawy, może dlatego, że jest wystarczająco dobry i nie muszę szukać dalej ;)? Sam skrypt posiada bardzo proste menu więc łatwo się w nim połapać. Jedyne co musimy zrobić to stworzyć kilka źdźbeł trawy , które później będą kopiowane przez skrypt wiele razy tworząc świetnie wyglądającą trawę. Tutorial ukazujący(w języku angielskim) jak stworzyć trawę krok po kroku można ogarnąć tutaj -> tutorial.

Ghost Town

Trudno tego skryptu nie znać bo jestem jednym z najpopularniejszych i świetny do oszczędzania czasu. Skrypt ten tworzy po prostu miasta high/low poly , posiada prosty system nakładania materiału więc nie trzeba bawić się w mapowanie. Wada skryptu to jego waga bo aż 60 MB oraz to ,że z wersjami 3ds maxa powyżej 2012 nie zawsze działa prawidłowo lub nawet wywala sceny. Instalacja prosta, uruchamiamy skrypt za pomocą Run Script, wtedy skrypt ten będzie dostępny w Customize User Interface pod kategorią kilaD . Wystarczy tylko nadać skrót czy tam stworzyć dla niego osobny Toolbar i działać .


Pipes

Tutaj coś dla hydraulików i nie tylko :P Skrypcik ten po uprzednim stworzeniu fragmentów rur pozwala na generowaniu zawiłych systemów rur. Żeby nie było większego burdelu i trudnego dostępu do wybranych fragmentów to skrypt ten tworzy nam helpersy w miejsca rozwidnień rur. Najlepszy tutorial po którym od razu nauczysz się działania skryptu można obejrzeć poniżej.


Rock

Jak sama nazwa wskazuję skrypt ten służy do generowania wszelkich rodzajów kamieni? Jest łatwy w obsłudze poprzez dobrze dobrane menu. Potrafi generować kamienie low-poly, które w dodatku są w miarę dobrze zmapowane. Jeśli nie przesadzimy z ustawieniami to wygenerowane kamienie nie powinny zamulić naszego programu.


Rendering

Render Mask

Skrypt ten pozwala na szybkie renderowanie masek(przydatnych przy post produkcji w Photoshopie) na podstawie id obiektów oraz id materiałów. Oczywiście można to także zrobić za pomocą 3ds max Render elements, ale ten skrypcik bardzo oszczędza czas; )



Wireframe Render

Czasem nadchodzi potrzeba wyrenderowania siatki naszego obiektu/obiektów. Z pomocą przychodzi ten skrypt. Nie ma, co tutaj dużo opisywać, działa świetnie, siatki są wyrenderowanie świetnie, nic tylko pobierać;)

Kliknij obok, aby zobaczyć kolejne dwanaście darmowych skryptów!

 

  • Reynevan

    Co się stało z Triangle Remover? Strona nie działa, filmiku tez brak..
    Jeśli go usuneli, to czy istnieje jakiś podobny skrypt?

    • http://www.impossible3ds.com/ Michał Szymański

      Dzięki za informację :)
      Wygląda na to, że zniknęły wszystkie skrypty z tamtej strony.
      Alternatywa istnieje : http://www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/detriangulator , lecz sam się nim nie bawiłem.
      A co do Triangle Remover to nadal go można pobrać z nowego źródła, link już poprawiony : ) Jednak video póki co brak.

      • Reynevan

        Dzięki, czekamy na podobne zestawienia ;)